Pentagram úspěšné školy
Anotace
Pentagram úspěšné školy je naší vlajkovou lodí. Naše originální a jedinečné know-how. Jeho princip vychází z analýzy pěti klíčových oblastí propojených do sebe, navzájem se ovlivňujících a také ze sebe vycházejících. Jedna oblast podmiňuje a ovlivňuje druhou a současně spolu tvoří celek. Důležité je nejen posílení, ale i sladění všech pěti oblastí. Jen tak lze dosáhnout optimálního výsledku – úspěšné školy. Tento program jsme už úspěšně aplikovali na mnoha jednotlivých školách v Čechách, ale i na celé skupině škol.
Nabízíme komplexní a hloubkovou analýzu celého systému školy. Včetně poziční analýzy a rozkrytí jednotlivých oblastí. Pomůžeme nalézt slabé stránky a současně nabídneme návod na jejich odstranění nebo alespoň kompenzaci. Nechybí i nalezení silných stránek a konkrétní návody, jak je více a lépe využít.
Celý produkt se skládá z šesti realizačních fází, pomocí kterých dosáhneme slibovaných výsledků.
Umíme všechny procesy ve škole i celý váš systém školy podrobit skutečně důkladné analýze a doslova vše rozebrat do posledního šroubečku, abychom zmapovali všechny aspekty, všechny faktory a odhalili skutečnou příčinu věcí. Tím můžeme velmi efektivně zacílit následná řešení. Umíme díky originálním metodám zmapovat i skryté souvislosti a vazby. Vidíme i to, co běžným postupům uniká. V praxi se často ukazuje, že zdánlivé maličkosti v konečném výsledku způsobují dalekosáhlé, vleklé anebo opakující se problémy.
Některé konkrétní problémy se kterými jsme se setkali a nejčastější formy řešení
- Nízká míra spolupráce, důvěry a ochoty v učitelském sboru – odhalíme příčiny a spouštěče vzájemné nedůvěry. Pomůžeme nastavit pravidla a hodnoty pro spolupráci i mechanismy na jejich kontrolu a sledování. Pomůžeme vytvářet klima postavené na vzájemné důvěře a spolupráci.
- Nesladěné systémy ve škole – pravá ruka neví, co dělá levá, některé kroky jsou nedotažené, jiné si dokonce odporují. Organizační mechanismy mají nedotažené části, a to zase způsobuje nedorozumění, konflikty a neuvěřitelné komplikace i zdržení. Vše trvá dlouho, je to s chybami, současně to je pro všechny únavné a vysilující. Pomůžeme odhalit slabá místa a jejich příčiny, nastavit změny a současně sladit jednotlivé kroky včetně nastavení vzájemné zodpovědnosti.
- Zhoršené vztahy mezi školou a rodinou – zdánlivě nekončící proud stížností, konfliktů, ba dokonce někdy peticí na adresu školy a její práce. Pomůžeme odhalit, popsat a sladit vzájemná očekávání, identifikovat problémy a nastavit podmínky spolupráce a řešení problémů. Pomůžeme vytvořit pravidla, na kterých bude možné stavět novou důvěru a spolupráci. Pomůžeme vytvořit a uvést do praxe funkční komunikační kanály a nástroje pro vzájemnou pomoc a spolupráci.
- Nízké nebo zhoršující se studijní výsledky žáků, zhoršené vztahy ve třídách a ve škole mezi dětmi. Pomůžeme zmapovat a popsat jednotlivé třídy a jejich problémy. Pomůžeme najít hlavní příčiny a společně s třídními učiteli nastavit jednotný a pro každou třídu specifický systém rozvoje, jak zlepšit vztahy ve třídě a následně i studijní výsledky žáků. Nebude chybět i vytvoření komunikačních kanálů s rodinami a metody zapojení a podpory rodin. V neposlední řadě to budou nastaveny i monitorovací indikátory a systémy pro včasné a užitečné preventivní kroky.
- Zastaralá, nefungující nebo špatně nastavená koncepce a strategie školy – důsledky bývají různé. Od klesajícího počtu žáků a jeho odlivu na jiné školy, až klesající význam a dobré hodnocení školy, považování ji za špatnou, zastaralou anebo nekvalitní. Ať už jsou tyto „nálepky“ pravdivé nebo ne, je zde zřejmá mezera v marketingu a koncepci školy. Pomůžeme zmapovat vnější i vnější podmínky, zhodnotíme celkovou koncepci školy a její vhodnost pro dané podmínky. Součástí je i pomoc při nastavení nové koncepce, která se opírá o silné stránky školy a současně eliminuje nebo kompenzuje slabé stránky školy. Pomůžeme nastavit realizační kroky a cíle, zapojení celého sboru školy, a je-li to možné, i získání vnější podpory.
- Zastavený růst- máte pocit, že jste narazili na strop a škola se přestala rozvíjet, dochází ke stagnaci? Pomůžeme najít skutečnou příčinu i cestu ven.
V čem se odlišuje
- Zaměření na skutečné spouštěče problémů. Jakkoliv jsou skryté nebo zamlžené.
- Hloubková analýza doslova „loupe“ informace slupku po slupce až k meritu věci. Odhalujeme, co běžným metodám zůstává skryto.
- Metody, které používáme, se snaží maximálně zabránit zkreslení a tzv. klientským obranám. Zkrátka umíme změřit skutečnost, ne přání, ne nálepky nebo podsunutá fakta.
- Názorná a přehledná interpretace naměřených hodnot a výsledků umožňuje nejen dobrou orientaci v problému, ale současně je vhodná pro další práci s nimi.
- Naměřené výsledky prezentujeme strukturovaně pro maximální přehlednost. Dáváme důraz na správnou a jasnou interpretaci. Cílem je hlavně užitečnost a snaha rozkrýt fakta a výsledky v celé šíři a v souvislostech.
- Umíme jít v mnoha oblastech skutečně do hloubky a odhalit tak latentní faktory, které byť nejsou vidět, přesto mohou mít na svědomí různé následné problémy.
- Máme bohatou praxi a znalost podmínek na školách, vycházíme ze zkušeností vlastních i našich klientů.
- Celkový vysoce etický přístup, maximální diskrétnost jsou nejen samozřejmostí, ale je na ně dáván skutečně vysoký důraz. Uvědomujeme si, že jen vzájemná důvěra a důvěryhodnost mohou vést k úspěšnému cíli.
- Navržená řešení nejsou rady typu „jak by to mělo vypadat“, ale jak to konkrétně udělat a jaké přesné kroky a opatření je nutné udělat. Současně pomůžeme s jejich zavedením.
Komu je určen
- Ředitelům škol, kteří chtějí opravdu zodpovědně a hlavně účelně zmapovat svoji školu a cíleně posunout k vyšší úspěšnosti.
- Zřizovatelům škol, kteří chtějí ve spolupráci s vedením škol zlepšit kvalitu svých škol
Co obsahuje/ ukázka
- Analýza Status Quo
- Zakázka školy, výběr oblastí, zacílení na konkrétní sledované oblasti nebo jevy
- Výběr vhodných metod a forem pro analýzu
- Sběr dat a sledování vybraných aspektů a jejich vyhodnocení
- Prezentace naměřených výsledků
- Sumarizace a export naměřených výsledků
- Tvorba prezentací, grafů, tabulek s výsledky
- Začlenění pro názornost do checklistů a do systému Pentagram úspěšné školy
- Interpretace získaných výsledků
- Interpretace výsledků vč. prezentace kauzality
- Korekce s vedením školy – přihlédnutí ke specifickým podmínkám a možnostem
- Seznámení s výsledky a závěry i učitele, členy týmů…+ diskuze nad těmito výsledky
- Návrh řešení
- Společné nastavení hlavních cílů a strategií řešení
- Společné nastavení konkrétních opatření a realizačních kroků
- Nastavení konkrétní odpovědnosti, systému sledování a průběžného vyhodnocování
- Realizace
Realizace v praxi vč. průběžného sledování výsledků
- Kontrola a korekce
- Kontrolní měření vybraných aspektů (zopakování některých metod z počátku)
- Vyhodnocení výsledků, interpretace a porovnání
- Nastavení korekce a opatření pro další pokračování a udržitelnost
Rozsah/ další údaje jako cena
Rozsah záleží na míře a hloubce analýzy a rozsahu zakázky. Zda jde jen o určitou oblast nebo skutečně komplexní podrobnou analýzu. Dalším faktorem je velikost školy, množství průběžných schůzek, konzultací a skutečnost, zda bude součástí realizace cílený mentoring. V podstatě lze upravit rozsah, zaměření a tím i cenu na míru a možnosti zadavatele. Je proto nutná osobní konzultace předem.
V současnosti se nejvíce využívají dva modely:
Malý – dvoudenní – zaměřený jen na určitou oblast, jednotlivý problém, nebo jde o screening školy pro kontrolu nebo ubezpečení, že je vše v pořádku. Jde o jakési zmapování a evaluaci, popis Status Quo. Součásti je analýza a interpretace vč. doporučení pro vedení školy.
Cena je 10 000,-Kč za celý balíček.
Velký – vícedenní – komplexní a podrobný, kromě samotné analýzy obsahuje i interpretaci a semináře pro učitele nebo užší výběr učitelského týmu a doporučení dalších kroků a konkrétní rady pro management školy a včetně aktivní pomoci v dané věci. Mentorské vedení a systemika procesu.
Cena je 20 000,- – 24 000,-Kč podle skutečného rozsahu a hloubky.
Každá zakázka je posuzována individuálně a vždy ve shodě se zadavatelem.
V případě zájmu nás kontaktujte a vyžádejte si podrobnější informace a specifikace. Případně doporučení a reference.